|
مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیتاشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت اول]
▪️مظفرالدین شاه در جشن عید گل 1279 کارگردان: میرزا ابراهیم خان عکاسباشی دلیل اهمیت: اولین فیلم تاریخ سینمای ایران
▪️آبی و رابی 1309 کارگردان: آوانس اوگانیانس دلیل اهمیت: شروع دوبارهی سینمای ایران-اولین کمدی تاریخ سینمای ایران
▪️حاجی آقا آکتور سینما 1312 کارگردان: آوانس اوگانیانس دلیل اهمیت: اولین فیلم داستانی سینمای ایران
▪️ دختر لر 1312 کارگردان: اردشیر دلاور ایرانی دلیل اهمیت: اولین فیلم ناطق تاریخ سینمای ایران
▪️فردوسی 1315 کارگردان: عبدالحسین سپنتا دلیل اهمیت: فیلم اولین تلاش سینمای ایران برای استفاده از تاریخ جهت آفرینش فیلم سینمایی است.
▪️توفان زندگی 1327 کارگردان: علی دریابیگی دلیل اهمیت: فیلم حاوی تمام عناصری است که بعدها در گونههای فیلمفارسی ادامه پیدا میکند.
▪️ شرمسار 1329 کارگردان: اسماعیل کوشان دلیل اهمیت: اولین فیلمفارسی پرفروش تاریخ سینمای ایران
▪️ولگرد 1331 کارگردان: مهدی رئیس فیروز دلیل اهمیت: پس از ولگرد سطح تکنیکی سینمای ایران ارتقا مییابد. فیلم همچنین از ناصر ملک مطیعی یک ستاره میسازد.
▪️هفده روز به اعدام 1335 کارگردان: دکتر هوشنگ کاووسی دلیل اهمیت: اولین فیلمی که یک منتقد و روشنفکر مدعی تحول و نجات سینمای ایران از ابتذال میسازد. همچنین این اولین فیلمی است که باعث یک جدال قلمی بین منتقدان مشهور آن زمان در نشریات سراسری میگردد.
▪️بلبل مزرعه 1336 کارگردان: مجید محسنی دلیل اهمیت: فیلمی که به گونهی روستایی فیلمفارسی رسمیت میبخشد. فیلم همچنین نخستین فیلم ایرانیای است که در یک جشنواره بینالمللی پذیرفته میشود.
▪️لات جوانمرد 1337 کارگردان: مجید محسنی دلیل اهمیت: فیلمی که کاراکتر کلاه مخملی را برای اولین بار وارد سینمای ایران میکند.
▪️شب نشینی در جهنم 1337 کارگردان: ساموئل خاچیکیان-موشق سروری دلیل اهمیت: اولین فیلم ایرانی حاضر در بخش رسمی جشنواره برلین-اولین فیلمی که به صورت گسترده از جلوههای ویژه میدانی استفاده میکند.
▪️ جنوب شهر (رقابت در شهر) 1337 کارگردان: فرخ غفاری دلیل اهمیت: اولین فیلم سانسورشده در ایران-جنوب شهر اولین تلاش جدی برای ساختن اثری روشنفکرانه و در عین حال دارای جذابیتهای مردمپسند و حرفهای در ایران است.
▪️خانه سیاه است 1341 کارگردان: فروغ فرخزاد دلیل اهمیت: اولین فیلم آوانگارد تاریخ سینمای ایران-فیلمی که خصلت شعری و آفرینش آوانگارد را در هم میآمیزد.
▪️ضربت 1343 کارگردان: ساموئل خاچیکیان دلیل اهمیت: کمنقصترین تریلر جنایی سینمای ایران تا سال عرضه شدناش.
▪️شب قوزی 1343 کارگردان: فرخ غفاری دلیل اهمیت: اولین فیلم ایرانی که در جشنوارههای کن و لوکارنو اکران میشود.
▪️گنج قارون 1344 کارگردان: سیامک یاسمی دلیل اهمیت: گنج قارون سرنمون و مدل ابدی سینمای فیلمفارسی ایران قلمداد میشود. فیلمی که همه سطحینگریهای فیلمفارسی را یکجا در خود دارد-اولین فیلم رکوردشکن ایرانی در فروش
▪️خشت و آینه 1344 کارگردان: ابراهیم گلستان دلیل اهمیت: خشت و آینه نامورترین، روشنفکرانهترین و بهیادماندنیترین اثر سینمای نامتعارف تا دورهی خود و یکی از زبانزدترین آثار در میان روشنفکران ایرانی تا به امروز است. این اثر به همین میزان، در میان مردم زمان خود و بعدها ناشناخته باقی مانده است.
▪️سیاوش در تخت جمشید 1346 کارگردان: فریدون رهنما دلیل اهمیت: رهنما فهیمترین، مدرنترین و در ضمن تئوریکترین سینماگر روشنفکر ایرانی در طول تاریخ است. سیاوش اولین فیلم بلند داستانی اوست. هرچند که سراسر فیلم گواه مدرنیسم و توانهای سقط شدهی فیلمساز هم هست.
▪️شوهر آهو خانم 1347 کارگردان: داود ملاپور دلیل اهمیت: یکی از موفقترین اقتباسهای ادبی تاریخ سینمای ایران. فیلم همچنین به دلیل دعوای حقوقی بین ملاپور و آربی آوانسیان-که اعتقاد داشت و دارد که ملاپور فیلم را بر اساس دکوپاژ او ساخته-مشهور است.
▪️گاو 1348 کارگردان: داریوش مهرجویی دلیل اهمیت: یکی از بنیانگذاران سینمای متفاوت ایران؛ سینمای متفکر، اندیشمند، ابتذال ستیز و خلاق-اولین فیلم مشخصاً نئورئالیستی تاریخ سینمای ایران
|
|
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۴۸
|
تعداد کلیک:
۱,۷۸۰
|
|