|
مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیتاشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت دوم]
▪️قیصر 1348 کارگردان: مسعود کیمیایی دلیل اهمیت: اهمیت قیصر مربوط است به ویژگیهای سبکی و موفقیتهای روایی و بصری آن، بازتاب یک موج فکری جوان و برهمریختن کلیشههای سینما، گشودن افقی برای رهایی از بحران و آثار مبتذل گنج قارونی و آمیختن عناصر سینمای روشنفکری و فیلمفارسی باهم.
▪️حسن کچل 1349 کارگردان: علی حاتمی دلیل اهمیت: اولین فیلم موزیکال موفق ایرانی-فیلم همچنین علی حاتمی را به عنوان یک فیلمساز خوشآتیه به سینمای ایران معرفی مینماید.
▪️طوقی 1349 کارگردان: علی حاتمی دلیل اهمیت: یکی از بهترین و بینقصترین دنبالهرویها از سینمای شبهقیصری
▪️طلوع 1349 کارگردان: سلیمان و هراند میناسیان دلیل اهمیت: داستان مثلث عشقی با طلوع وارد یک مرحلهی جدیدتر و بیپرواتری در سینمای ایران شد. این است مشخصهی مهم فیلم.
▪️آقای هالو 1349 کارگردان: داریوش مهرجویی دلیل اهمیت: یکی از موفقترین کمدیهای تاریخ سینمای ایران
▪️رقاصه 1349 کارگردان: شاپور قریب دلیل اهمیت: اهمیت رقاصه جدا از بازی چشمگیر فروزان در تغییر نگرش نسبت به زن بدکاره است که تا آن زمان عموماً همدلی کارگردانها را برنمیانگیخت.
▪️رضا موتوری 1349 کارگردان: مسعود کیمیایی دلیل اهمیت: فیلم آثار مشهور سینمای کیمیایی را در استفاده از عوامل عامهپسند، رقص و بزنبکوب فیلمفارسی و تلفیقش با یک خط فکری ظاهراً روشنفکرانه و منتقد در خود دارد.
▪️پنجره 1349 کارگردان: جلال مقدم دلیل اهمیت: این فیلم آغاز تراژدی جلال مقدم؛ یک کارگردان بااستعداد است که در سینمای ایران تباه شد. مقدم پنجه را با اقتباس از رمان یک تراژدی آمریکایی تئودور درایزر ساخت.
▪️صادق کُرده 1350 کارگردان: ناصر تقوایی دلیل اهمیت: اولین ساختهی مشخصاً عامهپسند ناصر تقوایی. فیلم همچنین یکی از معدود فیلمهای ایرانی در سابژانر سریال کیلر است.
▪️مردان سحر 1350 کارگردان: اسماعیل نوری علاء دلیل اهمیت: یک فیلم ناموفق که اهمیتش را صرفاً از نحوهی اقتباس مدرناش از داستان رستم و اسفندیار میگیرد.
▪️درشکهچی 1350 کارگردان: نصرت کریمی دلیل اهمیت: درشکهچی با داشتن یک فضای کاملاً ایرانی و گاه خالص مقدمات پیدایش یک سینمای بومی را فراهم میآورد.
▪️سه قاپ 1350 کارگردان: ذکریا هاشمی دلیل اهمیت: بهرام ریپور در زمستان سال 51 نوشت: شاید هیچ فیلم ایرانی دیگری در بعضی لحظات تا به این حد به رئالیسم نزدیک نبوده است. حیف که فیلم را تکنیک بد شهید کرد!
▪️فرار از تله 1350 کارگردان: جلال مقدم دلیل اهمیت: بهترین و باکیفیتترین فیلم جلال مقدم.
▪️داش آکل 1350 کارگردان: مسعود کیمیایی دلیل اهمیت: داش آکل یکی از برجستهترین آثار کیمیایی است که زیباییهای بصری و تمهیدات سینمایی جذابی، آن را در رده نخست آثار کیمیایی قرار میدهد.
▪️خداحافظ رفیق 1350 کارگردان: امیر نادری دلیل اهمیت: اولین فیلم بلند سینمایی امیر نادری-یک اقتباس درخشان از فیلم ریفیفی ساخته ژول داسن
▪️آدمک 1350 کارگردان: خسرو هریرتاش دلیل اهمیت: اولین فیلم بلند سینمایی خسرو هریرتاش و یکی از دو فیلم هریرتاش که خوشبختانه راشهایش باقی مانده است-فیلم همچنین باعث شهرت صدای فریدون فروغی؛ که تا قبل از اکران فیلم یک خوانندهی ناشناس است، میشود.
|
|
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۵۳
|
تعداد کلیک:
۸۹۵
|
|