اخبار

مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت دوم]

مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت دوم]
مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت دوم]

▪️قیصر 1348
کارگردان: مسعود کیمیایی
دلیل اهمیت: اهمیت قیصر مربوط است به ویژگی‌های سبکی و موفقیت‌های روایی و بصری آن، بازتاب یک موج فکری جوان و برهم‌ریختن کلیشه‌های سینما، گشودن افقی برای رهایی از بحران و آثار مبتذل گنج قارونی و آمیختن عناصر سینمای روشنفکری و فیلمفارسی باهم.

▪️حسن کچل 1349
کارگردان: علی حاتمی
دلیل اهمیت: اولین فیلم موزیکال موفق ایرانی-فیلم همچنین علی حاتمی را به عنوان یک فیلمساز خوش‌آتیه به سینمای ایران معرفی می‌نماید.

▪️طوقی 1349
کارگردان: علی حاتمی
دلیل اهمیت: یکی از بهترین و بی‌نقص‌ترین دنباله‌روی‌ها از سینمای شبه‌قیصری

▪️طلوع 1349
کارگردان: سلیمان و هراند میناسیان
دلیل اهمیت: داستان مثلث عشقی با طلوع وارد یک مرحله‌ی جدیدتر و بی‌پرواتری در سینمای ایران شد. این است مشخصه‌ی مهم فیلم.

▪️آقای هالو 1349
کارگردان: داریوش مهرجویی
دلیل اهمیت: یکی از موفق‌ترین کمدی‌های تاریخ سینمای ایران

▪️رقاصه 1349
کارگردان: شاپور قریب
دلیل اهمیت: اهمیت رقاصه جدا از بازی چشمگیر فروزان در تغییر نگرش نسبت به زن بدکاره است که تا آن زمان عموماً همدلی کارگردان‌ها را برنمی‌انگیخت.

▪️رضا موتوری 1349
کارگردان: مسعود کیمیایی
دلیل اهمیت: فیلم آثار مشهور سینمای کیمیایی را در استفاده از عوامل عامه‌پسند، رقص و بزن‌بکوب فیلمفارسی و تلفیقش با یک خط فکری ظاهراً روشنفکرانه و منتقد در خود دارد.

▪️پنجره 1349
کارگردان: جلال مقدم
دلیل اهمیت: این فیلم آغاز تراژدی جلال مقدم؛ یک کارگردان بااستعداد است که در سینمای ایران تباه شد. مقدم پنجه را با اقتباس از رمان یک تراژدی آمریکایی تئودور درایزر ساخت.

▪️صادق کُرده 1350
کارگردان: ناصر تقوایی
دلیل اهمیت: اولین ساخته‌ی مشخصاً عامه‌پسند ناصر تقوایی. فیلم همچنین یکی از معدود فیلم‌های ایرانی در ساب‌ژانر سریال کیلر است.

▪️مردان سحر 1350
کارگردان: اسماعیل نوری علاء
دلیل اهمیت: یک فیلم ناموفق که اهمیتش را صرفاً از نحوه‌ی اقتباس مدرن‌اش از داستان رستم و اسفندیار می‌گیرد.

▪️درشکه‌چی 1350
کارگردان: نصرت کریمی
دلیل اهمیت: درشکه‌چی با داشتن یک فضای کاملاً ایرانی و گاه خالص مقدمات پیدایش یک سینمای بومی را فراهم می‌آورد.

▪️سه قاپ 1350
کارگردان: ذکریا هاشمی
دلیل اهمیت: بهرام ری‌پور در زمستان سال 51 نوشت: شاید هیچ فیلم ایرانی دیگری در بعضی لحظات تا به این حد به رئالیسم نزدیک نبوده است. حیف که فیلم را تکنیک بد شهید کرد!

▪️فرار از تله 1350
کارگردان: جلال مقدم
دلیل اهمیت: بهترین و باکیفیت‌ترین فیلم جلال مقدم.

▪️داش آکل 1350
کارگردان: مسعود کیمیایی
دلیل اهمیت: داش آکل یکی از برجسته‌ترین آثار کیمیایی است که زیبایی‌های بصری و تمهیدات سینمایی جذابی، آن را در رده نخست آثار کیمیایی قرار می‌دهد.

▪️خداحافظ رفیق 1350
کارگردان: امیر نادری
دلیل اهمیت: اولین فیلم بلند سینمایی امیر نادری-یک اقتباس درخشان از فیلم ریفیفی ساخته ژول داسن

▪️آدمک 1350
کارگردان: خسرو هریرتاش
دلیل اهمیت: اولین فیلم بلند سینمایی خسرو هریرتاش و یکی از دو فیلم هریرتاش که خوشبختانه راش‌هایش باقی مانده است-فیلم همچنین باعث شهرت صدای فریدون فروغی؛ که تا قبل از اکران فیلم یک خواننده‌ی ناشناس است، می‌شود.
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۵۳
تعداد کلیک: ۸۳۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به کانون کارگردانان سینمای ایران می‌باشد.