اخبار

مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت سوم]

مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت سوم]
مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران [قسمت سوم]


▪️قلندر 1351
کارگردان: علی حاتمی
دلیل اهمیت: داستان فیلم حاتمی روایت یک عشق ممنوعه است. عشق یک برادر به یک خواهر. بدیهی‌ست که گزینش این تم یک نوآوری جسارت‌آمیز محسوب می‌شود.

▪️چشمه 1351
کارگردان: آربی آوانسیان
دلیل اهمیت: بدون شک چشمه از همه آثار آوانگارد و مد روشنفکرانه ما، و همچنین از نظر تولید بصری، ادراک درست فرم و قدرت و منطق سینمایی در ساخت تصویری و صحیح بودن سینما در جای فراتری می‌نشیند.

▪️صبح روز چهارم 1351
کارگردان: کامران شیردل
دلیل اهمیت: اولین فیلم داستانی کامران شیردل مستندساز مشهور سینمای ایران

▪️تپُلی 1351
کارگردان: رضا میرلوحی
دلیل اهمیت: اهمیت تپلی در تاریخ سینمای ایران احتمالاً به دلیل بیش از اندازه جدی گرفتن آن باشد. فیلمی که نویسنده‌ی آثاری از قبیل زن یک شبه و سرکار غضنفر با اقتباس از رمان "موش‌ها و آدم‌ها"ی جان اشتاین‌بک می‌سازد!

▪️بی‌تا 1351
کارگردان: هژیر داریوش
دلیل اهمیت: اولین و تنها فیلم بلند داستانی هژیر داریوش از چهره‌های بسیار مهم سینمای روشنفکرانه ایران و دبیرکل جشنواره‌ی فیلم تهران که در دوران ریاستش باعث پیشرفت عالی آن در سطح جهان شد.

▪️پستچی 1351
کارگردان: داریوش مهرجویی
دلیل اهمیت: یکی از درخشان‌ترین و بهترین اقتباس‌ها از نمایشنامه‌ی وویتسک گئورگ بروخنر.

▪️رگبار 1351
کارگردان: بهرام بیضایی
دلیل اهمیت: اولین فیلم بلند داستانی بهرام بیضایی. چه چیز مهم‌تر از این؟!

▪️آرامش در حضور دیگران 1352
کارگردان: ناصر تقوایی
دلیل اهمیت: فیلم یکی از تلخ‌ترین سرنوشت‌های آثار بزرگ را در سینمای ایران به خود اختصاص داده است. اثری ژرف و اندیشمندانه که سال‌ها تحت سانسور سیستم حاکم وقت به بایگانی سپرده شد. در حالیکه می‌توانست پیشتاز سینمای متفاوت ایران و هم‌ارز گاو و قیصر در نقش تاثیرگذارش به حساب آید. اما فیلمی که در سال 49 ساخته شده بود در سال 52 به نمایش درآمد و این تاخیر هم خسرانی برای تقوایی و هم سینمای ایران بود.

▪️تنگنا 1352
کارگردان: امیر نادری
دلیل اهمیت: یکی از اولین فیلم‌های  سینمای ایران که از سوی سیستم حاکم و رسانه‌های موافق متهم به سیاه‌نمایی غیرقابل پذیرش و بیش از حد شد.

▪️شهر قصه 1352
کارگردان: منوچهر انور
دلیل اهمیت: یکی از اولین تئاترِ فیلم‌شده‌های تاریخ سینمای ایران. هر چند که این مهم در نهایت ناخواسته و بدون قصد قبلی بوده باشد!

▪️نفرین 1352
کارگردان: ناصر تقوایی
دلیل اهمیت: نفرین اهمیتش را به دلیل نام سازنده‌اش دارد! فیلمی که تقوایی بلافاصله پس از اکران دیرهنگام آرامش ... می‌سازد.

▪️یک اتفاق ساده 1352
کارگردان: سهراب شهیدثالث
دلیل اهمیت: از شاخص‌ترین آثار اولیه و از نطفه‌های جنبش نوین سینمای رویکردگرا که جدا از سینمای موج سوم در دهه 50 شمسی ظاهر شد.

▪️مغول‌ها 1352
کارگردان: پرویز کیمیاوی
دلیل اهمیت: شاخص‌ترین اثر سیال ذهن در سینمای ایران که از لحاظ این دلمشغولی و فرم متناسب با آن بی‌نظیر است.

▪️مسافر 1353
کارگردان: عباس کیارستمی
دلیل اهمیت: تجربه‌ای که مسافر را این اندازه اهمیت می‌بخشد، مربوط به نحوه مکالمه فیلمساز با زندگی در کشف بداهت و منطق سلیس نهفته در آن ثبت در متن هنری است.

▪️اسرار گنج دره جنی 1353
کارگردان: ابراهیم گلستان
دلیل اهمیت: به نظر می‌آید گلستان در ساختن اسرار ... بیش از هر چیز قصد زدودن افترای همدلی با سیستم حاکم را دارد. او مایل بود استقلال خود را به رخ کشد و نشان دهد اگر حاضر نیست به فریب ایدئولوژی چپ و جریانات حزبی و انقلابی‌گری بهایی بدهد در همان حال چنین امری به معنی همصدایی با بلاهت نظمی عامیانه نیست.

▪️زیر پوست شب 1353
کارگردان: فریدون گُله
دلیل اهمیت: فیلم گله از آنجا که سانتی‌مانتالیسم فیلمفارسی را کنار گذاشته و یک روایت و فرم ملموس و ساده را برگزیده، از نظر فرم قابل اعتنا بود. تقابل این فرم با فرم رایج فیلمفارسی ارزش آن‌ بود، هرچند بهره‌گیری از سکس، یکی از مشخصه‌های فیلمفارسی را برای سوداگری همراه داشت.

▪️شازده احتجاب 1353
کارگردان: بهمن فرمان آرا
دلیل اهمیت: شازده احتجاب در زمان خود فیلم بسیار موفقی بود. از منظر روشنفکری این فیلم از روی یکی از مشهورترین آثار سیال ذهن داستان‌نویسی ایران، یعنی شازده احتجاب از هوشنگ گلشیری آفریده شده بود.
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۵۵
تعداد کلیک: ۱,۲۹۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به کانون کارگردانان سینمای ایران می‌باشد.