اخبار

خسرو سینایی و سینمایی که برایش حرفه نیست

خسرو سینایی و سینمایی که برایش حرفه نیست
خسرو سینایی فیلم‌های دانشجویی را جریان عادی زندگی دانست و گفت: سینما همه مدیوم‌ها را به خدمت می‌گیرد تا سینما را به معنای واقعی خود شکل بدهد.

به گزارش ایسنا، ورک شاپ کارگردانی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های دانشجویی با حضور خسرو سینایی صبح امروز 8 دی ماه در سالن ورک‌شاپ دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

کارگردان «عروس آتش» در این کارگاه با اشاره به این که سینما جریان عادی زندگی است، گفت: سینما را نباید یک حرفه بدانیم. سینما جریان عادی زندگی است و زبان خاص خود را دارد. سینماگر هم باید قالب خاص و متعلق به خود را پیدا کند تا حرفی برای گفتن داشته باشد. در واقع سینما همه رسانه‌ها را به خدمت می‌گیرد تا سینما را به معنای واقعی خود شکل دهد.

وی با تاکید بر اهمیت ساخت فیلم‌های خلاق افزود: فیلم‌های خلاق خون تازه‌ای در رگ‌های سینما جاری می‌کند. ممکن است بعد از مدتی کار سینما برای سینماگر به حرفه تبدیل می‌شود اما آنچه کهنه نخواهد شد خلاقیت و ایده است بنابراین فیلمساز پیش از هر چیز در برابر فیلم خود باید مسئول باشد.

این کارگردان خطاب به دانشجویان توصیه کرد: سعی کنید خواسته‌های خود را از یک فیلم به عنوان کارگردان بنویسید. چراکه وقتی شروع به نوشتن می‌کنید، متوجه خواهید شد که چه مسائلی پیش‌رویتان قرار دارد. بدین گونه ذهن خود را بهتر می‌توانید تربیت کنید. کارگردان در مرحله اجرا باید دقیقا بداند چه هدفی دارد و چه می‌خواهد.

وی ادامه داد: شکل فرم و محتوا در فیلمسازی باید در تناسب با یکدیگر باشند. همچنین باید با سوژه ارتباط برقرار کرد، نه این که سوژه به کارگردان نحوه کار را دیکته کند. این ابزار فیلم نیست که فیلم را می‌سازد بلکه ذهن کارگردان سازنده آن است.

سینایی همچنین تجربه در فیلمسازی را استفاده از داشته‌ها تعریف کرد و یادآور شد: تجربه در فیلمسازی الزما به معنای رفتن و تجربه کردن نیست. بلکه فیلمساز باید به کمک تجربه‌های پیشین قالب‌های مختلف را ارائه کرده تا مفاهیم را به مخاطب انتقال دهد.

وی در پایان درباره ضرورت های ساخت آثار مستند عنوان کرد: اولین قدم در ساخت فیلم مستند این است که همه اطلاعات را جمع آوری کرده و درباره موضوع تحقیق و جستجو داشته باشیم. دومین قدم انتخاب از میان اطلاعاتی است که می‌تواند بیان تصویری و سینمایی داشته باشد. مرحله آخر نیز چگونگی ترکیب اطلاعات با هم است تا خروجی خوبی شکل بگیرد.

بخش دوم این کارگاه آموزشی به نمایش چند فیلم کوتاه از جمله "سردی آهن" اثر خسرو سینایی و بررسی و تحلیل آن اختصاص یافت.

ششمین جشنواره بین المللی فیلم های دانشجویی هفتم تا دهم دی ماه در پردیس سینمایی ملت و دانشگاه صداوسیما به طور همزمان در حال برگزاری است. این جشنواره از ساعت 9 تا 18 میزبان علاقه مندان است.

خبرگزاری ایسنا
۸ دی ۱۳۹۳ ۱۸:۳۸
تعداد کلیک: ۱,۲۶۸

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به کانون کارگردانان سینمای ایران می‌باشد.