اخبار

جلسه کانون کارگردانان با اعضای هیات انتخاب فجر

جلسه کانون کارگردانان با اعضای هیات انتخاب فجر
سخنگوی کانون کارگردانان سینمای ایران از حضور 4 کارگردان عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در جلسه این کانون خبر داد.

همایون اسعدیان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا توضیح داد:از چهار کارگردان حاضر در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درخواست کردیم تا در جلسه شورای مرکزی کانون با آنها درباره نحوه انتخاب‌ها و برخی مطالب مطرح شده، گفت‌وگو کنیم.

وی در عین حال گفت: اگرچه این چهار کارگردان به انتخاب ما در هیات انتخاب حضور نداشتند اما چون عضو کانون کارگردانان بودند، بهتر دیدیم با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

سخنگوی کانون کارگردانان با بیان اینکه این جلسه شامگاه گذشته 23 دی ماه در خانه سینما برگزار شد، در ادامه توضیح داد:در این جلسه توضیحات مفصلی درباره‌ی شیوه نگاه‌ها و انتخاب‌ها داده شد که برای ما نیز جذاب بود و نتیجه‌ای که برای ما به عنوان شورای مرکزی کانون کارگردانان حاصل شد، این بود که چون فیلم‌ها را هنوز ندیده‌ایم (چه فیلم‌هایی که به جشنواره راه یافتند و چه فیلم‌هایی که راه نیافتند) قضاوتی نکنیم تا وقتی که فیلم‌های جشنواره را ببینیم و بعد از پایان جشنواره راحت می‌توان قضاوت کرد که شاید حتی اشتباهی هم صورت گرفته باشد.

همایون اسعدیان در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی کمیته انتخاب جشنواره‌ی فیلم فجر امسال اشاره کرد و گفت: حضور چهار کارگردان در میان اعضای هیات انتخاب که اکثریت کامل بودند، اتفاق مبارکی بود و ما باید این روند را به فال نیک بگیریم چون در سال‌های گذشته با وجود احترامی که به مسئولان جشنواره دارم اکثریت را مسئولان ارشاد تشکیل می‌دادند.

او خاطرنشان کرد: به یاد دارم سالی که من جزو هیات انتخاب بودم و از 9 نفر عضو هیات انتخاب، چهار نفر از اعضاء صنف و پنج نفر از مسئولان حضور داشتند. اما اولین بار است که امسال چهار کارگردان و سه نفر از مسئولان عضو هیات انتخاب بودند و به این ترتیب اکثریت با اعضای صنف بود و امیدواریم این اتفاق مبارک در سال‌های آینده نیز تکرار شود.

همایون اسعدیان با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه با چهار کارگردان عضو هیات انتخاب جشنواره‌ی فجر ادامه داد: به هر حال انتخاب‌ها درهر جشنواره‌ای محدود به آیین نامه و مقررات آن جشنواره است و هیات‌های انتخاب به تنهایی نمی‌توانند در فضای مستقلی تصمیم بگیرند و باید آیین‌نامه‌ها را در شرایط خاصی لحاظ کنند و این روند الزام‌آور است.

وی در عین حال مطرح کرد: نکته خیلی مهم این است که متاسفانه در ایران رایج شده است اگر به هر دلیل فیلمی به جشنواره راه نیافت، چه در بخش داوری و چه در بخش انتخاب، معترض می‌شویم و همه هیات‌ها را زیر سوال می‌بریم در حالی که اگر در جشنواره‌های خارجی فیلممان را بفرستیم و انتخاب نشود اعتراضی نمی‌کنیم.

سخنگوی کانون کارگردانان تاکید کرد: باید حرمت انتخاب و داوری را داشته باشیم، کمیته‌های انتخاب و داوری احترامشان واجب است، نباید پیش از تماشای همه فیلم‌ها آنها را تحت فشار قرار بدهیم.

اسعدیان خطاب به سینماگرانی که فیلمشان انتخاب نشده گفت: ما با حرمت و احترام به دوستانی که فیلمشان انتخاب نشده است از آنها می‌خواهیم که پیشاپیش قضاوت نکنند‌، سعه صدر داشته باشند و به دوستانشان احترام بگذارند. قضاوت‌ها را بگذارند برای بعد از جشنواره و دیدن فیلم‌ها.

به گفته اسعدیان در جلسه کانون کارگردانان،تمام کارگردانان عضو هیات انتخاب شامل رسول صدرعاملی‌،احمد امینی‌، بهنام بهزادی‌، باشه آهنگر‌ حضور داشتند.

سخنگوی کانون کارگردانان در پایان تاکید کرد: ما در مقام قضاوت و تایید کار دوستان (هیات انتخاب) بحثی نداریم، فقط بحث ما احترام به نهادهایی است که جایگاهشان تایید شده است و قابل احترام هستند و نباید مورد هجمه قرار بگیرند.

خبرگزاری ایسنا
۲۴ دی ۱۳۹۳ ۱۶:۰۷
تعداد کلیک: ۱,۲۰۶

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به کانون کارگردانان سینمای ایران می‌باشد.